Kul design på elbuss til Japan

En buss trenger nødvendigvis ikke være traust og kjedelig. Build Your Dreams har designet en kul midibuss til det japanske markedet. Batteribussen får lang rekkevidde og blir utstyrt med digitale sidespeil.

Build Your Dreams ble ettabler tilbake i 1995. Da som ren batteriprodusent. Siden da har BYD vokst seg store på flere felt. Men alt rundt kjernevirksomheten som er batteriproduksjon. Hovedkontoret ligger i dag i byen Shenzhen i Kina.

I løpet av de ti første årene vokste BYD fra en liten bedrift til å dekke nesten 50 prosent av mobilbatteri behovet i verden. Og også topp fire av leverandørene av alle typer oppladbare batterier. Fra 2002 begynte BYD å vokse inn i bilverden med egen produksjon av kjøretøy.

Og med batterier som base, var veien relativt kort til å også satse på produksjon av komplette busser. I 2010 lanserte BYD deres første buss. Batteribussen BYD K9 med en rekkevidde på 250 kilometer på fult oppladet batteri. Og innen utgangen av 2012 hadde 200 K9 busser kjørt nær 10 millioner kilometer i den kineiske byen Shenzhen.

I dag har byen Shenzen mer en 16.000 elektriske busser i trafikk. En betydelig andel av disse er av merket BYD. Og ser en mer globalt, så har BYD levert busser til alle kontinenter i verden. De har også inngått en rekke samarbeidsavtaler med lokale påbyggere i en rekke land. Hvor BYD leverer chassis og får montert et karosseri tilpasset det lokale markedet og etterspørsel.

Leverandøren prøver også å møte de lokale ønskene og designer busser for de markedene som etterspør deres elektriske busser. Og for det japanske markedet har BYD nå tatt frem et kult design på en midibuss. Bussen har fått navnet J6 og har hjulene montert i hvert hjørne. Bussen har en rekkevidde på 200 kilometer mellom hver batteriopplading.

«Dette er en helt ny modell. BYD J6 ebus er BYD sin aller første ebus designet for det japanske markedet. Etter tre timers ladetid, kan denne bussen kjøre over 200 kilometer,» sier Xian Ou Leow som er pressetalsperson hos BYD Europa B.V. Hun kunne dessverre ikke fortelle mer om bussen, da den fremdeles er under utvikling. Men det er tydelig å se på tegningene at bussen vil få digitale sidespeil.

Her i Norge er det nå på vei rundt 40 batterielektriske busser fra BYD og det har i godt over ett år vært to leddbusser i test i Oslo. Men i tillegg til rutebusser så har de også levert spesialdesignede busser i mer eller mindre alle former. Et eksempel er flyplassbuss med stor kapasitet.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.