– Sightseeingruten er enda ikke klar

– Media har nok kun fokusert på en side av denne saken. Vi føler at vi aldri har hatt en så god dialog med kommunen og Visit Oslo som nå, sier Jan Wiborg hos HMK.

Han føler at media nok har fokusert på kun en side av saken når det gjelder turistbusser i Oslo. Mandag morgen våknet bransjen opp til overskrifter om at Oslo skulle stenges for turistbusser.

Jan Wiborg hos HMK har arbeidet med å få lagt til rette for deres sightseeingbusser gjennom Oslo i flere år og kjenner seg ikke helt igjen i media sin fremstilling av saken.

– Vi har en god dialog med kommunen og i brosjyren som er kommet ut, så er nok det et kart for å få de tomme bussene ut av bykjernen raskt etter at de har sluppet av turistene. Ut av sentrum og til godkjente parkeringsplasser, sier han.

Tidligere har tomme turistbusser stått parkert rundt rådhuset og flere plasser i sentrum. Enkelte har kjørt rundt og rundt i jakt på parkeringsplass eller ventet på å igjen plukke opp sine passasjerer. Ved å lede bussene til godkjente parkeringsplasser utenfor bykjernen vil det gi mindre trafikk i gatene.

– selve sightseeing ruten gjennom byen er enda ikke helt klart. Vi og flere andre selskaper har gitt tydelig beskjed om at vi må få kjøre gjennom byen og ikke bare i tunneler. Ingen av våre gjester ønsker å se bare tunneler. Denne ruten jobbes det med nå og vil bli klar snart, etter hva vi har fått vite, sier Wiborg.

Han viser også til at det er kommet mye bra ut av dialogen som er mellom busselskapene og kommunen. Mye ble bedre i fjor og i år er de kommer enda lenger. Han viser til at dialogen også har resultert i at flere skilter hvor det i dag står kun for buss i rute, skal byttes ut mot skilter hvor alle busser får kjøre. Men i enkelte gater, hvor det i dag er mange rutebusser og trikk i trafikk, skal kun benyttes til rutegående kollektivtransport.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.