Verdens første autonome buss i full størrelse

Volvo Bussar sammen med Nanyang Technological Universitet NTU er først i verden til å teste ut førerløs buss i full størrelse.

Bussen, en Volvo 7900 Electric har en kapasitet på hele 85 passasjerer. Bussen er utstyrt med en rekke sensorer og kan på egenhånd navigere seg frem i gatene. Bussen er utstyrt med et ultramoderne sikkerhetsprogram kalt Artificial Intelligence AI som skal sørge for en trygg og sikker reise.

Planen nå er å sette bussen i trafikk på NTU sitt skoleområde og i områdene rundt. Den full autonome batterielektriske bussen kjører lydløst og har ingen utslipp i det hele tatt. Bussen er i følge Volvo veldig energisparende og krever 80 prosent mindre energi enn en konvensjonell dieselversjon av samme størrelse.

«Vår autonome elektriske buss representerer et viktig steg mot vår visjon for renere luft, sikrere og smarte byer. Reisen mot full autonomi er utvilsomt meget komplisert, og vårt partnerskap med NTU og LTA er avgjørende for å realisere denne visjonen», sier Håkan Anglevall, sjef for Volvo Bussar.

Bussen kommer med Volvo sitt eget avanserte program og software som er koblet sammen med en rekke sensorere i og rundt bussen. NTU har så koblet dette sammen med deres AI system som igjen kommuniserer med sensorene og muliggjør den autonome kjøringen.

Dette inkluderer «light deteciton & Ranging sensors LIDARS, 360 graders kamera og avansert GPS navigasjonssystem som benytter sanntidssystem. Dette minner om en tradisjonell GPS men som her bentter en rekke datakilder for å sette en helt nøyaktig posisjon innenfor noen få centimetere.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.