Solaris øker sin elbuss andel i Europa

Av totalt 1226 busser var 36 prosent av disse av typen lavutslipps- eller nullutslippsbusser fra den Polske bussprodusenten Solaris. Og etterspørselen på Trolley, Hybrid og Batteribusser bare øker på.

Solaris kan se tilbake på et godt år for den polske bussprodusenten. Av totalt 1226 busser levert til kunder i og utenfor Polen, var hele 36 prosent av disse med alternativ drivlinje. Altså busser med Trolley, Hybrid eller Batteridrift. Og dette tallet bare øker fremover.

Den største markedsandelen har Solaris på hjemmemarkedet. Her har de 33 prosent av det totale bussmarkedet på bybusser. Hele 402 av de totale 1226 bussene ble levert til polske kunder.

Solaris har brukt mye tid og energi på å endre seg mer og mer bort fra diesel og over på ulike typer av elektrisk drivlinje. Det har gjort stort utslag på leveransestatestikken i Europa. På rene batteribusser har Solaris, i følge en rapport utført av CME Solution klatret opp på en solid andre plass. Kun slått av BYD om en ikluderer deres samarbeidspartner ADL i Storbritannia. I denne listen har Solaris hele 17 prosent markedsandel på batteribusser.

Og i 2018 ble det levert ut elektriske batteribusser til kunder over hele Europa. Norge, Spania, Tyskland, Belgia, Polen og Romania var noen av landene som fikk levert batterielektrisk Solarisbuss sist år. I Kristiansand er det daglig i drift fem batterielektriske Solarisbusser. Og i Oslo er det fire som ble satt i drift i 2017.

Det ble også store endringer i eierskapet til Solaris i 2018. Den familieiede bedriften ble solgt til spanske Construcciones y Auxiliar de Farrocarrieles CAF. De kjøpte 100 prosent av aksjene og ruster nå selskapet for fremtidens mobilitetsløsninger. CAF har mer enn 100 års erfaring med skinnegående persontransport og skal innen få år levere de nye trikkene som skal kjøre i Oslo. At de nå satser på buss er en planlagt del av CAF. Over lang tid arbeidet de med planer om å komme på markedet med elektriske buss. Men da muligheten var der å kjøpe Solaris, så var dette både på riktig tidspunkt og til alles fordel.

Nå satser Solaris sterkt videre og har mer og mer fokus på alternativ drivlinje. En fersk undersøkelse viser at andelen batterielektriske busser vil øke betydelig frem mot 2030. I 2020 vil batterielektriske busser ha en markedsandel i Europa på 22,1 prosent. Denne vil øke til hele 45,2 innen 2030. Om en ser på busser med hydrogen-batteridrift så vil dette gå fra 2,1 prosent i 2020 til hele 12,5 prosent i 2030. Dette krever at leverandørene tilpasser seg markedet. Og det jobber Solaris daglig med.

Derfor lanserer nå Solaris en elektrisk 12 meter buss med hydrogen rekkeviddeforlenger. Denne blir vist frem til publikum under UITP persontrafikkonferansen i Stockholm juni i år. Og under Busworld i Brussel i oktober vil de vise frem dere første 24 meter dobbelleddbuss. Denne kommer først i Trolleybuss utgave før den også vil komme i hybrid- og batterielektrisk drift.

Det ble også gjort en del designendringer på dagens Solaris bussmodell. Ny face-lift med LED lysteknologi. Ny plassering av foraksel. Ny design i fronten og bedre utsikt fra førerplass er noen av det som er nytt på 2019 modellen, uansett drivlinje.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.