Elektriske VDL busser inntar Oslo

På den aller siste dagen i Februar ble de første batterielektriske VDL bussene overlevert Unibuss. Under et storstilt arrangement ved Rådhuset i Oslo fikk byens befolkning tatt bussene i nærmere øyesyn.

40 batterielekstriske busser fra VDL skal innen kort tid settes inn i trafikk i Oslo. Bussene vil erstattet dieselbusser og er første steg i å elektrifisere kollektivtransporten med buss i Oslo og Akershus.

«Når alle de elektriske bussene som er på vei til Oslo er satt i trafikk i løpet av året, så er hele 10 prosent av alle bussene i området fullelektriske. Dette vil gi bedre byluft for byens innbyggere» sier plandirektør, Snorre Længran.

I tillegg til de 40 elektriske bussene fra VDL vil det komme rundt overkant av 70 av ulike merker og sammen med de fem hydrogenbussene vil det være 120 elektriske busser i trafikk i Oslo og Akershus innen utgangen av 2019.

Unibuss har valgt to ladesystemer for de nye VDL bussene. På Mortensrud blir det snart satt opp en pantograflader nummer to og denne skal være med å lade bussene på linje 74. Dette er Siemens ladesystem via pantograf som senkes ned på bussene.

Heliox leverer ladesystemet som skal benyttes på leddbussene. Her går pantografen opp fra bussens tak og kobles på ladestasjonen. I tillegg kan bussene lades over natten via CCS como 2 kontakt. Bussene skal lades på Alnabru og Klemetsrud.

» Dette er en merkedag for Unibuss og for bussbransjen. Vi som jobber med kollektivtransport har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig, og med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagassutslipp. I tillegg er Oslo Europas miljøhovedstad i 2019, noe som gjør at vårt innkjøp av elbusser passer ekstra godt i år, sier administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen.

«Akkurat nå foregår det oppbygging av ladeinfrastruktur og opplæring av totalt 600 bussjåfører», sier han videre under arrangementet på Rådhusplassen.

Når VDL har levert alle bussene vil det kjøre 30 VDL Citeas SLFA-180 og 10 VDL Citeas SLF-120. Disse vil lades via ladeinfrastruktur levert av Heliox og Siemens.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.