Første prøvetur med nye metrobusser i Trondheim

Fremdeles er det flere måneder til de 58 nye Metrobussene fra Van Hool skal settes i trafikk i Trondheim, men allerede nå fikk pressen oppleve de nye bussene. 44 av disse skal driftes av Nettbuss og 14 av Tide Buss.

Det er sterkt snødrev da Bussmagasinets utsendte møter opp på Sorgenfri like sør for Trondheim sentrum. Snøen legger seg som et hvit teppe over byen og den grønne bussen lyse godt opp på bussdepotet.

Representanter fra kollektivselskapet AtB, busselskapet Nettbuss og Tide kunne stolt ønske de fremmøtte velkommen. Og bussjåfør Jan Sætervang fra Tide Buss AS satte klar bak rattet. Han er forøvrig også instruktør på disse bussene og skal lære opp flere hundre bussjåfører hvordan de nye dobbelleddede bussene skal manøvreres gjennom byens gater.

«Bussene er lettkjørte og en har god oversikt gjennom de store rutene i fronten. Jeg vil si at det er lite med blindsoner og de gode skjermene viser alt som skjer inne i bussen. Sidespeilene gir god sikt bakover langs sidene på bussen», sier Sætervang etter prøveturen. Han har brukt litt ekstra tid på å sette seg godt inn i hvordan bussen er å håntere på ruten. Selv om den manøvrers lett gjennom gatene og ikke tar mer plass i svingene enn hva en 12 meter buss gjør. Så krever den litt mer kunnskap og spesielt plass om en må rygge. Selv om ruten den skal kjøre ikke legger opp til at en må kjøre bakover.

«Denne bussen vi nå kjører er en av de 44 bussene vi har bestilt. Jeg kan merke at bussen er soldi og godt sammenskrudd. Det er håndtverk tvers gjennom», sier Ole Engebreth Haugen som er konsernsjef i Nettbuss AS. Han innrømmer at det har vært antydning til søvnmangel, men at det nå ser ut til å gå helt etter planen frem mot oppstart 3. august.

«Jeg har og vil nok fremdeles få noen søvnløse netter frem til alt er på plass. Men dette har gått overraskende bra. Og bussen fungerer veldig bra», sier han i det vi tar ut fra holdeplassen ved Lade.

Også konsernsjef i Tide ASA, Roger Harkestad er godt fornøyd med prøveturen. Han ser frem til oppstarten og de 400 sjåførene som får sitt daglige virke hos Tide Buss AS i Trondheim.

«Jeg vil berømme AtB som gav oss god tid på dette prosjektet. Mye var allerede avklart i 2017 og nå ser vi frem til oppstarten i august. Jeg har ikke opplevde våkennetter, men vet av erfaring at det vil bli litt armer og bein like før oppstart. Men dette er vi vant til og forberett på», sier Harkestad. Han gikk flere ganger gjennom hele bussen og var godt fornøyd med både design, utforming og førerplass.

«Vi har under hele prosessen hatt tilisvalgte med. Vi var heldige og fikk frikjøpt dem og tatt de med til fabrikken for å være med i en del valg underveis i planleggingen av bussene. Dette mener vi er viktig for både arbeidsmiljø og ikke minst for at arbeidsplassen blir så bra som en kan klare å få den», sier han.

Bussene er bygget hos Van Hool i Belgia. De har en Cummins diesel motor som kjører på biodiesel HVO. Denne er koblet til en Siemens generator som lader opp to store Actia batteripakker som finnes montert på bussens tak. Derfra går strømmen til to store Siemens elektromotorer som driver vær sin portalaksel fra ZF. De er montert i første- og andre vogn. Tredje vogn har sving på akselen, men bare slepes etter bussen. Dermed har disse 24 meter bussene firehjulsdrift for krevende vinterforhold. I tillegg kan de to drivakslene være med å gi ekstra skyvekraft opp bakkene ved behov.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.