Det verktøyet du trenger

Altas tilbyr minibusser og midibusser etter kundens ønsker og mål. Under Persontrafik messen i Stockholm fikk Bussmagasinet tatt en titt inn i nykommeren. Denne selges i Norge via Altas Norge AS.

Altas tilbyr minibusser og midibusser etter kundens ønsker og mål. Under Persontrafik messen i Stockholm fikk Bussmagasinet tatt en titt inn i nykommeren. Denne selges i Norge via Altas Norge AS.

 – Bussen ble for første gang vist frem for kunder på IAA messen for nyttekjøretøy i Hannover, men vi er heldig som også har den her på Persontrafik 2018, sier Kenneth Henriksen hos Altas Norge AS.

Han og hans team holder til på Spydeberg, kort avstand fra Oslo og selger mini- og midibusser i alle størrelser.

Og det er nettopp midibuss nye Altas Viator er. Den har en kapasitet på opp til 29 passasjerer på det meste og  27 ved normal konfigurasjon.

Kraftig motor

Viator bygges på et Iveco Daily 70C18 chassis med kraftfull 3.0 liter Euro 6 dieselmotor på 132 KiloWatt. Den har en 8 gir automatisk girkasse fra ZF og Telma bremser. Bussen har også luftfjæring for best mulig komfort.

God svingradius

Viator er nesten 8,5 meter lang og 2,44 meter bred, noe som, sammen med det høye antall passasjerer krever klasse D førerkortklasse.

Akselavstanden er på 4,75 meter, men den har ikke større svingradius enn en 7,5 meter minibuss av samme merke.

Vinduene på bussen er dobbelglass med god utsikt for passasjerer. Setene er komfortable og med regulering bakover.

Den leveres med 18 kW klimaanlegg og hele 12 kW varmtvannsvarmer på diesel.

Lang erfaring

 – For mer enn 15 år har vi jobbet i det europeiske markedet og vi har sett at etterspørselen av midibusser er sterkt økende, sier salgssjef Karolis Šimkus fra Altas.

 – Flere av våre kunder har spurt oss om nettopp dette produktet og vi har som mål å bygge 200 av disse innen 2020, sier han videre.

Han legger til at det også jobbes med å komme opp med en modell for Storbritannia og Irland, hvor rattet er på høyre side.

Moderne linjer

Bussens design er moderne og har LED lysteknologi. Dens linjer er skarpe og gir et inntrykk av luksus. Bussen har en bred framdør, men det finnes også en nødutgang på høyre side bak. Døren er ikke til normal bruk, men kun i tilfelle evakuering. Når døren åpnes, kommer det automatisk ut et ekstra trinn.

Innvendig har bussen imitert tregulv og sort skinnseter. Bussen er relativt mørk innvendig, men belysningen hjelper godt på. De store vinduene gir god utsikt for både passasjer og fører. På førerplassen er det varmetråder i sideruten og det finnes også et lite vindu en kan åpne opp.

En finner også et digitalt panel på venstre side for rattet. Dette styrer belysing og varme i bussen. Ellers er førerplassen uendret i forhold til andre Iveco Caily.

4,5 kubikk lasterom

Lasterom finnes det godt med på Altas Viator. Den har lasterom på sidene og bak bakhjulet. Totalt 4,5 kubikk. Bakluken han løftes parallelt opp og gir god lastehøyde. Det er godt med plass i det største lasterommet helt bak. Dette har også sideluker for å kunne komme til helt innerst.

Og skulle ikke dette holde, finnes det lasterekker også innvendig i bussen over setene.

Bygget for Norden

Altas Viator er bygget for det nordiske markedet med ekstra isolasjon. Vinduene er doble. Varmetråder i sideruter ved førerplass og kraftig varmeanlegg. Men i tillegg er bussen ekstra isolert i gulvet fra fabrikk.

Også frontvinduet kan fås med varmetråder om ønskelig.

Varmeanlegget er på hele 12 kW og drives på diesel.

Kompositt

Hele bussen er bygget i lettvekts komposittmateriale og det gjør at bussen er meget lett i vekt. Noe som gir bedre lastekapasitet i både antall passasjerer og bagasje.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.