31 elektriske busser til Amsterdam

VDL har sammen med kunde GVB i Amsterdam nå signert kontrakt på leveranse av 31 fullelektriske VDL Citea. Leverandøren skal også stå for ladeinfrastrukturen.

«Vi er veldig stolte av å kunne, ved denne leveringe, bidra til lavere Co2 utslipp i Amsterdam. GVB sine ambisjoner om å levere elektriske busservice passer VDL sitt bidrag til elektrifisering av busstransporten i Nederland. Det er selvsagt speislet behagelig å få levere elektriske busser til hovedstaden i landet. Denne tilitten som GVB nå viser oss symboliserer en gjensidig tillitt mellom våre organisasjoner», sier Styreleder Willem van der Leegte hos VDL.

«Dette er første steg mot å gjøre busstransporten bærekraftig. Jeg er stolt over å nå snart få de 31 fullelektriske bussene fra VDL. Som busselskap så betyr dette at vi er med å bidrar til renere luft i vår hovedstad. I di kommende årene erstatter vi hele vår bussflåte, rundt 200 busser, med elektriske busser. Dette gir de reisende bedre komfort og renere luft», sier Alexandra van Hiffelen, sjef for GVB i Amsterdam.

Bussene som innen kort tid skal leveres til GVB er av typen VDL Citeas. Ni av disse er Citea SLF-120 electric og 22 er Cites SLFA-180 electric leddbusser. Begge modellene er identiske for å møte kravene fra operatøren.

Citea SLF-120 electric er utstyrt med 216 kWh batterier, mens Citea SLFA-180 får 288 kWh batterier. Bussene skal lades ved syv hurtigladere på Sloterdijk stasjon. På natten blir bussens batterier fulladet og ballansert på 31 normale ladere ved GVB sitt bussdepot.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.