BYD sin første batteribuss til Ungarn

Denne uken ble den første BYD batteribussen overlevert til kunde i Ungarn. 12 meter bussen ble levert til byen Salgótarján helt nord i Ungarn.

Den første ordren til Ungarn er ytterligere en milepæl for BYD dette året. Tideligere i høst ble det klart at de skulle levere elektriske busser til Portugal og Danmark. Nå har BYD passert 600 busser totalt i Europa, både levert og i bestilling. Dette fordelt på 12 land i Europa.

Det unike med leveransen til byen Salgótarján, er at denne bussen er bygget i Ungarn. BYD har fabrikk i Komarom. Fabrikken ble åpnet så sent som i 2017 og har allerede levert busser til både Nederland og Sverige. I tillegg produseres elektriske busschassis for markedet i Storbritannia.

«Rask, sikker og praktisk trafikksystem bidrar sterkt til å øke levestandarden. Derfor er et av våre hovedmål innen offentlig transport å øke det nåværende antall passasjerer ved å gjøre kollektivtransporten mer attraktiv. Å tilby komfort, sikkerhet og miljøvennlige busser er også avgjørende faktorer. Et av hovedmålene for departementets nye bussstrategi – som nå er på regjeringens bord – er å oppnå en nyere bilpark. Dette for å gi lavereluftforurensning, som helt klart lettest oppnås ved å kjøpe nye, mer miljøvennlige kjøretøyer», sier GyulaPomázi, Statssekretær i Ungarn.

«Vi er veldig glade for å komme inn på det ungarske markedet og spesielt byen Salgótarján. Det er den første ungarske byen som vil oppleve vår pålitelige BYD elektriske buss. Vi gleder oss til å gjøre Ungarn grønn og å spille en større rolle i å øke bidraget til å forbedre luftkvaliteten i byensgater. Ikke bare vil dagens folk ha gleden av bedre luft, men også våre barn og de kommende generasjonene. Vi gleder oss til et meget vellykket samarbeid», sa Isbrand Ho, sjef for BYD Europe.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.