– Førerkortet kan ryke

Statens Vegvesen vil følge nøye med på skolebussene til Trønderbilene i Valdres. Etter flere klager fra foreldre om svært farlige situasjoner ved levering og henting av barn.

Det er Avisa Valdres som skriver om at foreldre er engstelige om bussjåførene i det hele tatt kan kjøre buss og legge på kjetting ved behov. Nå setter Statens Vegvesen i gang med uanmeldte kontroller for å sjekke om sjåførene følger reglene.
Bekymringene vi har fått inn fra foreldre gjelder Røn og Leira. Men vi ser på problematikken generelt, og vil undersøke om sjåførene som kjører skolebuss virkelig kan reglene for når de skal legge på kjetting, og om de følger reglene. De er pålagt å ha gode nok dekk, og å bruke kjetting når piggdekk ikke er godt nok. Det er ikke noe alternativ å sette av skoleelever nederst i bakken og la dem gå opp. Det skaper farlige situasjoner. Vi har bestemt hvor elever skal hentes og settes av ved hver enkelt skole. Og det er bestemte grunner til at disse punktene er valgt, sier Trond Erik Enger hos Statens Vegvesen til Avisa Valdres.

Han sier at det finnes en rekke tiltak om sjåførene ikke følger reglene. Bøter, kjøreforbud og i værste fall så tas førerkortet fra sjåføren.

Trønderbilene har invitert Statens Vegvesen til møte om krav og regler i håp om at sjåførene skal forstå viktigheten av å sikre bussen på glatt vei.

Trafikklederen ved selskapet sier til avisen at de ofte får inn klager og at dette viderebringes til sjåførene. Selskapet mener at alle sjåførene har kunnskap nok om kjettingbruk, men at det er latskap å ikke legge på.
– Jeg tror sjåførene vet hvordan de legger på kjetting, det står på vilje, ikke evne, sier Stefan Andersson, trafikkassistent hos Trønderbilene i Valdres til avisa.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.