Brannsikker batterikasse kan sikre elektriske kjøretøy

Freudenberg har fått i oppdrag fra ukjent kjøretøyprodusent å komme opp med en flamme- og brannsikker batterikasse av silikonbassert meteriale for bruk i elektriske kjøretøy. Dette kan være begynnelsen på en helt ny og sikker teknologi for moderne elektriske busser, biler og lastebiler.

Freudenberg er ikke hvem som helst. De har i en årerekke produsert brannsikkert materiale for romfart- og luftfartsindustrien. Med den sterkt økende bruken av Iron-Litium batterier i kjøretøyer har kravene kommet om at bilene må være brannsikre. Fra en ukjent kjøretøyprodusent kom ønske om at Freudenberg skulle komme opp med den beste løsningen for batterikasser.

Kort forklart så har Freudenberg tatt frem et nytt silikonbasert materiale som umiddelbart slukker når det blir utsatt for flammer. Dette er tatt frem for romfartsindustrien, men kan også brukes i batterikasser i elektriske køretøy for å oppfylle de strenge kravene til brannsikkerhet.

Det amerikanske selskapet har benyttet tiden vel og har forsket seg frem til den beste løsningen som ikke gir økt vekt i elektriske kjøretøy, men bedre brannsikkerhet. Et elektrisk kjøretøy som kommer i brann er utfordrende å slukke for brannvesenet. Derfor er det krav til brannsikkerhet og disse kravene vil bare bli strengere med tiden.

Det silikonbaserte materialet tåler opp til 1000 grader celsius og kan forsinke en bilbrann opp til 15 minutter. Dette vil tilfredstille de nye strengere kravene som innføres i Kina fra 2020 på elektriske kjøretøyer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.