Billettkontrollører skal bære kamera

Fra nå av skal SL sine billettkontrollører i Stockholm bære kroppskamera for å trygge hverdagen. I første omgang er det snakk om tolv kontrollører som skal bære kamera i et testprosjekt.

– Vi gjør dette for en viktig yrkesgruppe i et dessverre alt for farlig arbeidsmiljø. De er riktige helter, derfor vil vi gi dem et konkret verktøy for å bedre kunne identifisere fusk- og snikere. Samt gi billettkontrollørene anda en beskyttelse i deres arbeid, sier Kristoffer Tamsons som er i trafikklandstingsrådet og styreleder i SL.

Det er kontrolløren selv som bestemmer når kamera skal være aktivt. På den måten inngår ikke bruken de samme reglene som en fast overvåkning. Størrelsen på kamera er som en liten mobiltelefon og bæres av kontrolløren rundt halsen eller på deres uniform.

– Vi vil med dette ta ytterligere et steg fram i vårt tygghetsarbeid. Men vi vil også gjøre flere insattser. Det handler om økt kameraovervåking utenfor stasjonsområdene, og teste live-oppkoblet kamera i bussene, for å nettopp styrke deres trygghet i kollektivtrafikken, sier Tamsons.

De små kamerane tar også opp lyd, noe som muliggjør bevisfremleggelse i en eventuell tvist. Men det som spilles inn er kryptert og ikke sees direkte på kameraet, men må via kontrollorganer for å kunne fremvises. Derfor vil en heller ikke kunne hente ut data om kamera forsvinner eller blir stjelt.

Det som spilles inn blir sendt trådløst direkte over til en lokal server. Der finnes det programmer som beskytter videoen for å vises til feil person. Det er kun godkjente personell, som politi som kan få tilgang på videoopptak.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.