Solaris tar store skritt i riktig rettning

Solaris har betydelig erfaring med drift av elektriske busser, da alle de elektriske bussene som ble bygget i Bolechowo har samlet dekket over 9 millioner kilometer hittil i over 39 byer.

Siden 2011, da den første elektriske bussen som ble produsert i Europa – Solaris Urbino LE 8,9 elektrisk – hadde sin debut, har Solaris gradvis utviklet sin linje med batteribusser. Per idag kan kundene velge mellom flere lengdealternativer. Alt fra 8,9 m, 12 m, 18 til 18,75 meter. Og fra flere ladetilstander som plug-in, pantograf og brenselceller. Sistnevnte som rekkekvidde-forlenger. Bussprodusenten fra Bolechowo i Polen tilbyr også to typer batterier i sine miljøvennlige kjøretøy: Solaris High Power og Solaris High Energy, samt to typer kraftoverføringer. Her snakker vi om elektrisk drivaksel med integrerte motorer eller en sentral trekkmotor med konvensjonell drivaksel.

– Bortsett fra det brede spekteret av tekniske løsninger hvor kundene kan velge de som passer best til deres individuelle behov, har Solaris enda en fordel i forhold til konkurransen, nemlig alle erfaringer samlet siden premieren på Urbino LE 8,9 elektrisk. Det er imidlertid viktig at disse kilometerne har blitt produsert i varierende værforhold, alt fra kulde i Skandinavia til varme i Catalonia, sier Sverre Skaar, Administrerende Direktør hos Solaris Norge AS.

Den høyeste prestasjonen i elektromobilitet var da Solaris Urbino 12 elektrisk vant den mest prestisjefylte prisen «Bus of the Year 2017» som for første gang gikk til den polske produsenten og også for første gang i historien ble gitt til en elektrisk buss. Det var etter en tøff konkurranse mot flere av de andre store bussprodusentene i Europa.

Nye løsninger
Siden introduksjon av elektriske drivelinjer har Solaris hele tiden jobbet med teknologier for å sikre enda bedre ytelser. Mesteparten av arbeidet med å utvikle et varmesystem i elektriske busser er forankret i ønsket om å redusere energibruk og for å sikre optimal rekkevidde. Produsenten har foreslått en nyskapende løsning i form av et hybridvarmesystem som drives på LPG. I tillegg er LPG-tanker mindre enn de for den tidligere brukte CNG, noe som betyr at installasjon er mindre komplisert.

– Solaris har også introdusert endringer i sine Solaris High Energy-batterier, og erklærer at fra 2019 kommer rekkevidde til å være opp mot 200 km uavhengig av driftsforholdene, forteller Skaar.

Et annet alternativ til kundene er et oppvarmings- og klimaanlegg hvor CO2 brukes som arbeidsvæske, som for øyeblikket anses som den mest miljøvennlige løsningen. Bruken av en varmepumpe gjør det mulig å skaffe varme fra tilleggsutstyr og dermed begrense forbruket av energi som kommer fra batterier, noe som igjen resulterer i å forlenge kjøretøyskjøringen og sikrer effektiv drift ved lave temperaturer. Alle disse operasjonene skjer i null-utslippsmodus.

– En annen endring som ingeniører ved fabrikken allerede har oppnådd er den gradvise begrensningen av bruken av kjølemiddel R134a som brukes i dagens klimaanlegg. I henhold til EUs vedtak, innen 2030 skal dette stoffet bli erstattet av den mye mer miljøvennlige R513a. Takket være innsatsen fra den polske produsenten og en av leverandørene, kan luftkondisjoneringen av kjøretøy fra Bolechowo allerede oppfylle denne normen, utdyper Skaar.

Endringer har også blitt brukt på styringssystemet. For en stund har denne nye løsningen vært en stift i alle elektriske og hybridbusser som ruller ut fra den polske fabrikken og et alternativ for trolleybusser. Selvfølgelig snakker vi om elektrisk styringspumpe, drevet med standard 24V batterier. Denne løsningen resulterer i reduksjon av energibruk – siden pumpen ikke byrder hovedmotoren – og dermed øker også kjøretøyets rekkevidde. Et annet argument til fordel for denne konstruksjonen er den variable rotasjonspumpens hastighet, takket være kraften i servostyringen er større for lavere hastighetsnivåer, og den synker sammen med stigende hastighet. Først og fremst medfører denne løsningen en signifikant forbedring av sikkerheten, siden den elektriske styringspumpen ikke er avhengig av andre enheter.

Fjern diagnostikk
En annen nyhet er det eksterne diagnostiske systemet for elektriske busser kalt eSConnect. Det forbedrer og støtter diagnostiske og vedlikeholds-muligheter, og letter også analysen av spesialiserte data fra et kjøretøy. Busser som er utstyrt med et eksternt diagnostisk system vil tillate produsenten å etablere en database med ekte ytelsesdata som senere kan brukes til ytterligere perfekte løsninger som brukes av produsenten.

– eSConnect-systemet kan installeres i en elektrisk buss, eller i de som allerede er levert til kunder. Faktisk har noen av dem allerede besluttet å anvende pilotordningen til sine bussflåter. De kan også bruke dataene slik at de kan optimalisere sin bussflåteoperasjon, forklarer Skaar.

Bortsett fra å betjene vedlikeholdsformål, vil det eksterne diagnostiske systemet også gjøre det mulig for produsenten å ytterligere forbedre sitt design som allerede har skaffet firmaet tittelen til «årets buss» i år 2017.

ESConnect-systemet tillater også fjernidentifikasjon av potensielle feil som signaliseres av kjøretøyet på førerens panel, overvåkning av driftsparametere i systemet og generering av statistikk, for eksempel antall lade-sykluser og den gjennomsnittlige tiden som er nødvendig for å lade batteriene.

– Det eksterne diagnostiske systemet som Solaris foreslår, medfører mange fordeler for sine kunder. For kjøpere av kjøretøy fra Bolechowo betyr systemet bedre bruk av kjøretøyflåten og sikring. Dessuten gir det kundene mulighet til å samle og analysere data som forenkler en presis identifisering av teknisk krav til busser som betjener bestemte ruter, legger han til.

Forbered deg på elektromobilitet
– For de fleste kommuner og transportoperatører representerer elektriske drivlinjer en ny løsning. På forespørsel fra interessentene, og for å hjelpe dem med å forberede elektrifiseringen av busslinjer, kan vi som produsent utarbeide en individuell gjennomførbarhetsstudie. Solaris vil utforme den optimale løsningen når det gjelder e-mobilitet, basert på kundebehov og en rekke inngangsdata. Ta for eksempel: temperaturområdet i en gitt by, som er nødvendig for å estimere energiforbruket ikke bare under normale forhold, men også i ekstreme situasjoner, gjennomsnittlig hastighet, områdets toppografi, busslinjen vil tjene, antall stopp, passasjestrømmer, tidtabeller og mange andre, utdyper Skaar.

Resultatet av studien vil være en rapport med anbefalinger om de beste tekniske løsningene med hensyn til elektriske busser. Studien tar hensyn til slike faktorer som driftsstedet til elbussen og transportørens krav. I praksis betyr dette at dokumentet vil nevne blant annet størrelse og type batterier, den anbefalte ladeinfrastrukturen, forventet energibruk og batteriets levetid.

– Ved å dele beste praksis og sin kunnskap, støtter Solaris transportoperatører i deres arbeid for å utvikle elektromobilitet, avslutter Skaar.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.