Prøvekjørt: Karsan Jest electric

Med sine 5.8 meter og en kapasitet på 20 personer, så er dette en av de minste bussene på markedet. Bussmagasinet fikk forleden anledning til å prøvekjøre bussen på BMW sin testbane like utenfor Munchen i Tyskland.

I en buss på 5.8 meter, som er nær den totale lengden en litt større personbil har, så skulle en tro at 20 personer ville stå som sild i tønne. Men nei, i denne bussen så er plassen benyttet på en god måte. En går inn gjennom en bred dør midt på bussen. Her finnes en stor flate hvor en har klappseter, plass til rullestol eller kan benytte som ståplass. Lenger bak finnes tre steg opp til baksetet. I trappen finnes det to seter på en side og enkle seter på motsatt side. Bussen har sitteplass til 13 inkludert klappseter. Dette er i tillegg til føreren.

Karsan Jest electric er konstruert for å ha best mulig kapasitet, men samtidig tilferdstille alle krav til universell utforming. Den er bygget selvbærende med drivlinje hentet direkte fra BMW i3 personbil. Det gjør at den kan kjøre hele 210 kilometer på en full opplading. I tillegg har den en toppfart på 70 kilometer i timen. Men dette kan begrenses elektronisk.

Kan kjøres med «en-pedal-teknikk»
Bussen har også to trinn med regenerering av energi. Kort fortalt kan en kjøre bussen med bare en pedal. Når en slipper gasspedalen så startet regenereingen. Velges den sterkeste modusen, så kan en stanse bussen helt, uten å benytte bremsepedal. På den svakeste nivået så reduseres hastigheten sakte ned til null, men den regenerere begrenset med energi.

Førerplassen er ikke av den mest romslige versjonen Bussmagasinet har opplevd. Men den gav god utsikt fremover. Gode sidespeil og en kom lett til alle knappene uten å flytte seg for mye i setet. Bussen har egen førerdør, men en kan også bevege seg fra førerplass og bakover om nødvendig.

Startprosedyren var litt komplisert. En måtte først vri over hovedbryter manuelt ved førerdør. Så trykke på bremsepedalen før en trykker på startbryter. Men nå har en kun slått på tenningen. Så må en igjen trykke på bremsepedalen og enda en gang på startbryter. Nå kan en trykke på D på girpanel og en får opp et klarsignal i display som sier en kan kjøre. Men før bussen kan kjøres, må en vippe av håndbremsen som er på egen knapp. Den lyser gult når den er aktivert sammen med rødt signal i display. Da var en klar for å kjøre.

Når en så kommer inn på holdeplass, må en slå på håndbremsen før døren kan åpnes. Dette tok litt tid, da det er elektro-hydraulisk bremser. Dessverre ikke noe automatisk holdeplassbremser på bussen.

Lydløs fremdrift
Da Karsan Jest electric er helt lydløs, så kan en lett gjøre en feil å forlate førerplassen, mens bussen fremdeles står i «D» og med håndbremsen av. Det skal gis signal om at en har glemt noe og bussen skal ikke kunne kjøres fremover. Men på testbussen, så var ikke dette tilkoblet og en kunne ha flyttet seg fra førerplassen uten å få varsel. Uansett så vil ikke bussen kjøre fremover av seg selv uten at en trykker på gasspedal. Den står helt stille frem til sjåføren selv utfører oppgaven. Men Karsan var tydelige på at bussene vil leveres med flere sikkerhetsløsninger, for at ikke bussens førerplass skal kunne forlates uten at bussens bremser er aktivert.

Bussmagasinet fikk også anledning til å bli med som passasjer. Det ble da målt støy direkte over drivaksel. Nå er det slik at elektriske busser har en annen type støy enn diesel og gassbusser. Men i Karsan Jest electric har fabrikken klart å isolere bort nærmest alt av støy. På det meste fikk en 71db i måling og det meste kom fra vinterhjulene som bussen var utstyrt med. Drivlinjen var knapt hørbar. Til nå den mest lydløse elektriske bussen Bussmagasinet har prøvekjørt.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.