Sightseeingbuss i London går på strøm

 – Elektromobilitet gjør en lydløs men utrolig fremgang, sier Ralf Arnold, sjef for tyske Ziehl-Abegg Automotoive. Nå settes den første fullelektriske sightseeingbussen i trafikk i London.

Univi er verdens største produsent av sightseeingbusser og er kjent for å tilpasse bussene etter kundens ønske. Den spanske produsenten er kjent for å velge fra øverste hylle når det gjelder komponenter. Batteriene kommer fra BMZ, Ziehl-Abegg Automotive levere drivaksler og SAV Studio leverer elektronisk utstyr.

Men det finnes utfordringer å bygge en sighseeingbuss fullelektrisk. Den har ikke noe tak hvor en kan plassere batteriene. Så da må en komme på bedre plasseringer.

– Men siden våre drivlinjer er de mest energieffektive i verden, så kan batteriene være mindre enn ved mange andre slike elektriske løsninger, sier Arnold.

Og siden dette er en fullelektrisk buss, så møter den alle dagens og kommende krav til utslipp. Den vil også kunne benyttes i sentrum hvor dieselkjøretøy blir forbudt i fremtiden. Bussen har også en stor fordel med de mange stoppene på ruten. Bussen regenererer energien ved nedbremsing som så kan brukes til å akslerere bussen opp i fart igjen.

Bussen som nå skal bringe turister rundt i Londons gater er 12 meter lang og kan ha med så mange som 75 passasjerer. Bussen er av typen «open-top» som menes at bussen ikke har noe tak. Bussen klarer 150 kilometer på en full opplading og den skal lades med «over-natten-lading» på depot.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.