Heliox skal lade VDL i Oslo

Busselskapet Unibuss har i dag signert en storkontrakt for ladeinfrastruktur til selskapets nye elektriske busser i hovedstaden. Det er det nederlandske selskapet Heliox som har fått leveransen. Heliox skal sikre ladeutstyr til elbussene som skal settes i trafikk i 2019.

– Til leveranse av ladeinfrastruktur hadde vi flere aktører med i prosessen. Til slutt stod vi igjen med tre store selskaper. Vi valgte Heliox, og er meget godt fornøyd med å få med oss en så anerkjent leverandør av teknologi for ladeinfrastruktur, forteller Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Erfaring fra Eindhoven og Amsterdam
Heliox har lang erfaring med ladeinfrastruktur til busser, og har blant annet levert ladeinfrastrukturen til de 100 elektriske bussene på Schiphol Lufthavn i Amsterdam, og til elbussene i miljøbyen Eindhoven. Dermed har de flere ganger tidligere samarbeidet tett med nederlandske VDL Bus & Coach, som vil levere de 40 nye elektriske bussene til Unibuss.

– Vi er trygge på at ladeinfrastruktur fra anerkjente Heliox og pålitelige busser fra VDL er en kombinasjon som vil gi forutsigbarhet, robusthet og sikkerhet for Oslos bussreisende. Med dette blir busstrafikken i Oslo enda grønnere, og det er vi glade for, sier Svendsen.

Satser stort på elbusser i Oslo
Totalt vil Oslo i 2019 ha over 70 elbusser, hvorav 52 er leddbusser. Unibuss har ansvar for storparten av de nye bussene som skal settes i trafikk neste år. Selskapet kjøper inn 30 elektriske leddbusser, som skal kjøre på linjene 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Indre by i Oslo. I tillegg anskaffer Unibuss ytterligere 10 elbusser som settes inn på linje 74. Her kjører Unibuss i dag to elbusser i test, og med innkjøpet av 10 elbusser til blir linjen helelektrisk. Administrerende direktør i Heliox Automotive, Bob Bouhuijs er svært stolt over å være ladeinfrastruktur leverandør.

– Dette er en viktig milepæl på veien mot en enda mer miljøvennlige offentlig transport. Heliox leverer en velutprøvd løsning som vil bidra til å redusere utslippene betydelige. Vi er stolte over å jobbe med Unibuss, for å gi folk i Oslo bedre luftkvalitet, sa Bouhuijs.

Som europeisk miljøhovedstad i 2019 vil Oslo vise frem et miljøvennlig kollektivtilbud der elbussene setter sitt preg på hovedstaden. Neste år vil hovedstaden få den største flåten av elektriske leddbusser i hele Norden. Unibuss kjører i dag to elbusser i test, og utvider nå flåten betydelig med 40 nye elektriske busser. Selskapet er svært takknemlig for tilliten vist av bestillerselskapet Ruter, som har bestilt elbussleveransen av Unibuss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.