IAA: Bygg om bussen til el-drift

De fleste tror at en må kjøpe seg helt ny buss for å kjøre 100 prosent elektrisk, men det er ikke nødvendig. Flere leverandører har ombyggingssett og e-Traction er en av disse.

– Vi leverer mange komplette ombyggings-kit til elektrisk drift. Det kan være alt fra bybusser til shigtseeingbusser, sier Martin Schanssema hos e-Traction da vi møtte han på IAA messen for nyttekjøretøy.

Han forklarer det som om det er bare plugg-and-play. Og det er det. Akslen, som inneholder to kraftige elektromotorer har hurtigkobling til strøm, elektronik og kjøling. Den har i tillegg ZF sin innfesting, slik at den passer alle busser på markedet. I tillegg så følger det med elektronikkenheter som fungerer opp mot Canbus. Det vil si at den orginale gasspedalen kan benyttes. Signalet fra den går da via den nye elektrinikken og konverteres til å passe elektromotoren.

– Det eneste en da behøver er batterier. Og vi sier at en kan benytte alle typer av batterier som er på markedet. Kunden står dermed fritt til å velge. Men det er valg av batterier som vil styre hvilket ladesystem, ladetid med mer som da gjelder. Vi forsikrer kunden at bussen vil fungere akkurat som før konverteringen. Vi kan til og med benytte systemet til å regenerere bremseenergi til strøm, forteller Schanssema.

Elektromotoren ligger ute i navnet, men en behøver ikke kjøre med supersingel dekk, slik som flere tidligere har måtte. På den nye akselen til e-Traction så passer to standard 22,5″ dekk på felger. Og da kan en også benytte kjettinger på vinterføre. Og kraft har en nok av. Den kan justeres opp til 20.000 newton meter og akselen er godkjent til 13 tonn for de land som har økt akseltrykket på drivaksel. ABS sensorer er innebygget og passer på systemet som finnes i bussen allerede i dag.

Og skulle en ønske seg fremdrift på flere aksler, så klarer styringsmodulen hele 8 elektromotorer, altså fire aksler i en fei. Cruise-controll ligger også inne i systemet. Systemet passer godt til busser som kjører opp til maksimalt 60-80 kilometer i timen, da det ikke er noe form for gir i motoren. Høye hastigheter vil gi stort turtall på selve elektromotoren, som igjen kan gi en høyfrekvent lyd i bussen. Den er dermed ypperlig til by- og forstadsbusser som ikke kjører på motorveier over lengre strekning.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.