IAA åpner dørene, men med færre bussnyheter

IAA nyttekjøretøy messe i Hannover, Tyskland er verdens største, men mister nå grepet på bussene.

I dag åpner dørene til verdens største nyttekjøretøymesse. Nyhetene stod i kø for last- og varebiler, men det var større gap mellom bussnyhetene enn før. Samt at mange av produsentene hadde valgt andre arenaer å vise frem deres busser på.

Både Solaris, VDL og flere andre hadde valgt å stå over IAA denne gangen, mens flere av de som allikevel stilte ut reduserte deres utstillingsvindu. Dette bekrefter ryktet som har florert om at bussprodusentene ser etter andre arenaer. Begrunnelsen er at de føler messen er for stor, og med for stor fokus på last- og vare.

De som derimot er tilstede er gjerne også store produsenter av nettopp laste- og varebiler. Og de vier til gjengjeld mye plass til bussene sine. Mercedes-Benz har viet mer eller mindre halve deres tilgjengelige areal til rute- og minibusser. Det samme med Scania, MAN, Volvo og Iveco.

I hall 11 som tidligere har vært overfylt med busser er det nå litt mer luft mellom de. Men vi finner fremdeles BYD, Temsa, Otokar, Van Hool og flere mindre kjente merker. Samt noen nye merker, da fra litt østlige trakter. De bruker messen som et utstillingsvindu for deres hjemmemarked, da de vet at denne messen er et populært reisemål for potensielle kunder, samt presse.

For i år var det igjen ny rekord i antall journalister. Over 2000 fra hele verden løper som gale fra stand til stand for å melde hjem om det som er av nyheter. Og det er ikke en liten messe. Flere passerer både 9 og 10 kilometer gange på få timer, om en skal følge det oppsatte timeplanen for pressemøter.

Om en skal løfte frem et par nyheter fra IAA, så er det elbusser fra MAN og Mercedes-Benz. Begge har nå endelig fått fart på sakene. De kommer begge på markedet nå i 2019 og med nær tilsvarende busser. MAN sin ligner nye Lion’s City bare litt høyere. Mens Mercedes-Benz med sin eCitaro har et eget design som skiller den fra mengden, men på samme tid beholder de innvendige målene fra diesel- og gassutgaven. For det er nettopp der en skal trø forsiktig. En må ikke komme opp med en elbuss som ikke ligner en buss. Kollektivselskapene har sine klare føringer på innredning og da bør en holde seg noenlunde til standard dimensjoner og former.

BYD som kun leverer elektriske busser viste frem deres nye design på både 12 og 18 meter rutebuss. Dette er en velkjent design for oss i Norge. Vi fikk til landet to av de første med ny design sist vinter. Men nå får resten av Europa muligheten å kjøpe bussene med disse linjene. Ut over ny design, så meldte de om ny byggeteknikk ved deres fabrikk i Ungarn, og at fabrikk i Frankrike åpner innen kort tid. Men den skal dekke det franske markedet. BYD har også tett samarbeid med ADL i Storbritannia, men også det for det nasjonale markedet.

Volvo kunne stolt vise frem to nye turbusser som vi har omtalt tidligere. Men deres fokus under IAA er ulike løsninger på den digitale plattformen. Og det er her vi merket at de fleste nyhetene på messen fantes. Ulike digitale løsninger fra flåtestyring til full autonome kjøretøy. Men leser en mellom linjene så er ikke produsentene helt enige med politikere. Bransjen ønsker å ta små, men viktige steg. Mens politikere ikke kan få ta denne teknologien raskt nok i bruk.

At det finnes enkelte leverandører som frister politikere er det lite tvil om, men de mest seriøse sier dette er for tidlig. Dette må skje gradvis og under kontrollerte former. Begynne med å la bussen gjøre enkelte oppgaver, mens sjåføren fremdeles er bak et ratt. Så kan en over mange år utvikle dette videre.

Det ble også tid til å få med seg den viktigste utdelingen av pris. Bus of the Year 2019 gikk til Mercedes-Benz Citaro Hybrid og ble delt ut av undertegnede på Daimler sin pressekonferanse. Mer om den kommer i egen sak.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.