Aktiv bremseassisten ABA 4 standard på alle turbusser fra MB og Setra

Ti år etter at Mercedes-Benz lanserte aktiv bremseassistent, så blir nye ABA 4 standard på alle nye turbusser fra Mercedes-Benz og Setra fra 2019. Og også bybusser vil nyte godt av denne teknologien.

Se for deg at en person kommer ut mellom to parkerte biler, men samtidig så foregår der noe på den andre siden som tar din oppmerksomhet. ABA 4 har allerede sett vedkommende og bremser bussen slik at sammenstøt ikke skjer.

En nærmest nøyaktig situvasjon som beskrevet skjedde under pressevisningen av Active Brake Assist 4 i Split i Kroatia sist vinter. Da var det en person som fant ut han skulle over veien mellom parkerte biler. Uten å se seg for og uten å kunne bli sett, steg han ut i veibanen. Bussens elektronikk så personen og bremset før testsjåføren hadde fått med seg alt som skjedde.

Nå kommer ABA 4, den nyeste bremseassistenten som standard på alle nye Mercedes-Benz og Setra turbusser fra 2019. Den er unik i forhold til tidligere utgaver, med at den reagerer på bevegelige objekter, ikke bare stillestående objekter. Derfor har den mulighet til å bremse ned bussen om noen mennesker eller dyr kommer ut fremfor kjøretøyet.

Første bremseassisten, Activ Brake Assist ble lansert for ti år siden. Mye har skjedd siden da. Spesielt på teknologien og selve «hardware» radard og andre komponenter. De nye radarene ser bedre, og kan skille mellom ulike objekter. Denne teknologien vil også komme i bybusser. Men siden bybusser kjører i bymiljø hvor mange mennesker går rundt bussen, så vil bremseassistenten her advare mot mulig kollisjon eller påkjøresel, slik at sjåføren kan rekke å reagere.

I tillegg har Mercedes-Benz og Setra lansert varselsystem for gående og syklende i blindsonen. En sensor registerer om noen er i din blindsone i det du setter på blinklys eller begynner å svinge. Du blir også varslet om du skal skifte fil på veien og et kjøretøy befinner seg i blindsonen. Systemet ble lansert samtidig som nye Setra S531DT kom på markedet på slutten av 2017, men er nå å få på en rekke Setra og Mercedes-Benz bussmodeller.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.