20 hydrogenbusser fra Yutong til kinesisk by

Beyn Zhengzhou i Kina skal sette igang med testprosjekt på hydrogenbusser. Det er bestilt 20 hydrogenbusser fra Yutong, hvor to allerede er i i service på rute 727.

De to aller første hydrogenbussene til byen Zhengzhou i Kina er satt i drift på rute 727. Nå vil de neste 18 bussen komme innen kort tid for å fulleføre testprosjektet på hydrogenbusser. De totalt 20 bussene er levert fra Yutong.

Bussene vil kunne kjøre 500 kilometer før de må inn for å tanke hydrogen. Bussene vil kun trenge 10 minutter på å fylle tanken helt opp. Dette kan lett sammenlignes med tilsvarende batteribuss som ville måtte lades i to timer etter kun 200 kilometer kjøring.

– Fra diesel- og bensindrevne busser til hybride og fulle elektriske busser, til brenselcellebusser, endres drivstoffformen til busser konstant, og bussmodellene oppgraderes også. Alle disse har til formål å gi innbyggerne et mer humanisert og rent reisemiljø, sa Wang Shuzheng som er flåtestyrer hos Zhengzhou Kollektivselskap.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.